Färgrymden anfaller


Vinter-OS i Sydkorea är passerat och Fotbolls-VM i Ryssland är på ingång! Båda evenemangen produceras i 4k och med High Dynamic Range (HDR). Det betyder ännu bättre upplevelse för TV-tittarna och förstärker känslan av att ”vara där”. Linjära TV-kanaler i 4k/Ultra-HD är dock fortfarande få – VIASAT visar sport i det nya formatet sen 2016 för den nordiska marknaden.  
Streaminggiganterna Netflix och Amazon har lanserat tjänster med bildkvalitet i 4k/Ultra-HD – och med HDR. Genom att erbjuda en bättre bildkvalitet förväntar man sig ännu fler abonnenter. YouTube har sen tidigare sin HDR channel.

High Dynamic Range är en teknik som ger avsevärt bättre svärta och vitare vitt. Utmaningen är att det finns ett antal olika standards i TV-världen och ytterligare en i datorvärlden. Hur vet vi vilken av dessa varianter som är bäst för en produktion? Tillsammans med ett större färgspektra – Wider Color Gamut (WCG) – får vi den ”Waooh”-faktor vi eftersträvar.
Dagens HDTV var ett stort steg från SD – vad krävs för att rättfärdiga investeringar i ny teknik och är 4k/HDR rätt väg att gå?! Klarar distributionsplattformarna för 4k/HDR eller blir det pixelfrossa enbart för ett fåtal? 4k/Ultra-HD innebär 4 gånger så många bildpunkter som HDTV, men de flesta anser att det inte räcker. HDR och WCG är de faktorer som krävs för att ge en förbättrad upplevelse jämfört med dagens HDTV.

Benny Norling från Boresight berättar ingående om 4k-utvecklingen, som han arbetat med i flera år.
Hela seminarieprogrammet kommer att publiceras senare i nyhetsbrev och på hemsidan.