Kreativa lösningar inom video


På jakt efter kreativa lösningar inom video
LLB-mässan ligger Ola Melzig extra varmt om hjärtat eftersom ceremonin av Bullen Awards sker där, även om han själv är upptagen på annat håll.

  • Ett pris som jag var med och skapade för en otroligt begåvad kollega och mycket kär vän.Ola Melzig har jobbat med Eurovision under de senaste åren, vilket har lett till arbete utomlands. Trots det försöker han hinna gå på mässor, som han ser som en viktig del av arbetet.
  • Dels för att hålla mig uppdaterad om tekniken, men också för att underhålla och utöka mitt nätverk.
Är det några speciella nyheter bland produkterna, tjänsterna eller lösningarna som intresserar dig mer än annat?
  • Just nu är det framför allt nya kreativa lösningar inom video som jag är på jakt efter. Jag tycker att denna marknad har stagnerat och saknar de kreativa åren när till exempel Barco släppte en hel hög med produkter som frångick den traditionella 50x50cm panelen, som jag finner sjukt tråkig och utdaterad.
Vilka är de hetaste frågorna just nu inom branschen?
  • En het potatis är ju just video. Vi har stekt det på Eurovision i år för det fanns inga verktyg tillgängliga för att skapa det nya och oväntade, vilket är en del av vårt jobb. Att hänga upp 1000 kvadrat meter av LED och spela upp videoklipp med fjärilar, blommor och annat trams har vi hållit på med i 10 år nu och det är dags att gå vidare. Bruno Mars är till exempel ute på en turné just nu UTAN video och det känns befriande och skönt. Sätt fokus på där den ska vara - på artisten.
Till sist, några ord om vad som upptar din tid mest just nu!?
  • Eurovision Song Contest i Portugal upptar i princip all min tid just nu. Jag är deltidsboende i Lissabon och inom snart så blir det heltid. Men jag gör lite pre-produktion för ett par väldigt spännande projekt i höst, och under 2019 och 2020, så det finns att göra, och det är väldigt kul att vara Ola Melzig just nu!